Elektrisch rijden wordt de standaard. Vandaag kiezen consumenten nog voornamelijk voor plug-in hybride auto’s, maar dat is volgens deskundigen slechts een tussenfase op weg naar een volledig elektrisch wagenpark. Laadstations opschalen en efficiënter laten werken wordt cruciaal. Het Scale EV Charging Station verandert de manier van opladen, want het koppelt alle lokale EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) aan een centrale kast. De Turbo Ring-technologie van Moxa, met een EDS-408A serie managed switch als kloppend hart, voorkomt elke panne of onderbreking in het net.
Innovatief EV-laadconcept
EV’s worden steeds populairder. Terwijl veel bedrijven en consumenten er in het verleden sceptisch tegenover stonden, zet men nu toch de stap. Dat wordt immers ook in de hand gewerkt door de overheden. In Europa worden vanaf 2035 de fossiele brandstofmotoren voor nieuwe wagens volledig gebannen en mogen dus geen nieuwe diesel- of benzinewagens meer verkocht worden. In Vlaanderen wil men dat alle personen- of bestelwagens vanaf 2029 al elektrisch zijn. Er zijn echter wel een paar uitdagingen, waaronder de aanwezigheid van oplaadpunten. Er zal een inspanning nodig zijn om voldoende laadcapaciteit te creëren.
“Schaalbaarheid en efficiëntie zijn heel belangrijk om met succes EV’s op te laden. Het Scale EV Charging Station, dat een kast en dispenser combineert, staat garant voor een (r)evolutie in het opladen van elektrische voertuigen. Dat komt door de innovatieve aanpak, waarbij alle lokale EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment)
aan een centrale kast gekoppeld wordt”, vertelt Karel Mus, zaakvoerder van Technolec en verdeler van de systemen van Moxa. “Dit concept optimaliseert de werking en het gebruik van grondstoffen, vermindert de kosten en bevordert duurzaamheid. Gebruikers kunnen op een vlotte en intuïtieve manier met de geïntegreerde
dispenser aan de slag, en de kast garandeert de veiligheid en integriteit van de laadinfrastructuur. Dit ecosysteem voldoet perfect aan de eisen die vandaag voor EV’s gelden en maakt schaalbare, efficiënte en duurzame laadoplossingen mogelijk.”
Feilloze werking vereist
Hoe meer elektrische wagens er op de weg rijden, hoe belangrijker het aanbod aan laadinfrastructuur wordt. Bovendien moeten pannes
en onderbrekingen bij laadstations te allen tijde vermeden worden. Turbo Ring van Moxa heeft een sterke reputatie in de markt als het gaat over het voorkomen van netwerkonderbrekingen. Deze technologie scoort namelijk hoog met een hersteltijd van slechts 20 milliseconden, zelfs bij netwerken die tot 250 switchen omvatten.
“Het hart van deze ontwikkeling bestaat uit de EDS-480A, een speciaal voor industriële toepassingen ontworpen managed Ethernet switch met acht poorten. Een gebruiksklare Turbo Ring stelt men in met de webgebaseerde beheerinterface of met de DIP-switchen”, licht Karel Mus toe. “Met het industrieel netwerkbeheerplatform MXview One kan men bovendien netwerkapparatuur en fysieke connecties vanop afstand en geautomatiseerd traceren en visualiseren. Als add-on oplossing in laadstations verbetert het verder de beheermogelijkheden van CPO's (Charging Point Operators). Deze robuuste oplossing is speciaal ontworpen
voor veeleisende omgevingen en garandeert ononderbroken prestaties, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.”